Askonsdagen

Askonsdagen, första dagen i fastan. Fastan som sen sträcker sig hela vägen fram till påskdagen. 46 dagar, fasta i 40 dagar och låta bli att fasta på söndagarna. Så säger iallafall kyrkokalendern. I den mån det nu uppmärksammas inom de protestantiska kyrkorna.

Detta år har jag dock bestämt mig för att fasta. Inte fasta i de gamla begreppen, utan fasta på ett lite nytt sätt. Under dessa 46 dagarna fram till påsk ska jag avstå från godis, snacks, sötsaker, kakor osv. Mest som en utmaning, men jag tror även att det kan göra något gott för mig nu när jag äntligen kommit igång med att träna så kan ju detta ge något mer.
Kan också tillägga att denna första dag har varit en prövning. Det började med att det bjöds på semlor på jobbet (en dag för sent då de hade missat (??!) det igår), sen blev jag uppvaktad på internationella kvinnodagen (också en dag försent) av en chaufför som gav mig choklad. Plus att jag igår fick ett fint grönt kakfat ifrån SMU, som tack för ordförandeskapet, fyllt med godis. Jag hade inte gömt undan godiset igår utan det fick jag också göra idag. Bortsett ifrån alla prövningar så har dagen gått bra och den första dagen är avklarad.
/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0